Σύγκριση Ford vs Tesla/Elon Musk

Σύγκριση μεταξύ Ford και Tesla/Elon Musk, τι άλλαξε τα τελευταία 100 χρόνια και τι έμεινε ίδιο

Στα δυο προηγούμενα άρθρα είδαμε τις περιπτώσεις δύο κορυφαίων entrepreneurs, του Ford και του Elon Musk, που άλλαξαν με τον τρόπο τους την αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και τον κόσμο μας γενικότερα.

Οι καινοτομίες που εισήγαγαν και η θεώρηση του κόσμου που υιοθέτησαν εξακολουθούν να εντυπωσιάζουν και να εκπλήσσουν ευχάριστα!

Αυτό όμως που εντυπωσιάζει ακόμη περισσότερο είναι και οι εκπληκτικές ομοιότητες στον τρόπο σκέψης και δράσης παρά τη μεγάλη διαφορά των 100 ετών που τους χωρίζει.

Ας δούμε όμως ποιες είναι οι βασικές ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των δύο επιχειρηματιών και των εταιριών που δημιούργησαν αλλά και τα διαχρονικά διδάγματα και αξίες που μένουν αναλλοίωτα στο χρόνο!

 

Προϊοντική καινοτομία

Δεν νοείται entrepreneur που να μη έχει δημιουργήσει καινοτομικά προϊόντα που προκαλούν την αγορά και τον ανταγωνισμό και οδηγούν σε σημαντική ανάπτυξη.

Ο Ford ήταν ο πρώτος που προσέφερε τυποποιημένα και οικονομικά αυτοκίνητα για τον μέσο πολίτη.

Ford Model T

 

Το Model Τ της Ford μπορεί να ήταν λιτό και χωρίς επιλογές (έβγαινε μόνο σε μαύρο χρώμα και χωρίς αξεσουάρ) αλλά έφερε επανάσταση στην Αμερική και στη συνέχεια σε ολόκληρο τον κόσμο αφού έκανε προσιτή την αυτοκίνηση στη μέση οικογένεια και την μετέτρεψε σε μία από τις πιο μεγάλες βιομηχανίες παγκοσμίως.

Αντίστοιχα ο Elon Musk έκανε πρώτος mainstream τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκεί που άλλοι απέτυχαν πριν παρότι η τεχνολογία σε μεγάλο βαθμό ήδη υπήρχε.

Μέχρι το 2017, οι εκδόσεις του Model S μπορούσαν να διανύσουν περισσότερα από 300 μίλια με μια φόρτιση και η Tesla επέκτεινε γρήγορα το δίκτυο Supercharger της για να κάνει τη ζωή με ένα Tesla πιο άνετη.

Οι σταθμοί φόρτισης των Tesla

 

Τεχνολογία αιχμής και οράματα του μέλλοντος

Η εισαγωγή και χρήση νέων τεχνολογιών, η εξέλιξη ή νέες χρήσεις υπαρχουσών τεχνολογιών και οτιδήποτε έχει ένα χαρακτήρα ανακάλυψης είναι επίσης ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των πετυχημένων entrepreneurs και μεγάλων οραματιστών και οι Ford και Musk δεν αποτελούν εξαίρεση.

Ο Ford εισήγαγε νέες τεχνικές στα αυτοκίνητα που τα έκαναν πιο αποτελεσματικά. Το Ford Model T είχε έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 22 ίππων και ήταν κατασκευασμένο από ένα νέο είδος θερμικά επεξεργασμένου χάλυβα, που το έκανε ελαφρύτερο και ισχυρότερο.

Αλλά αυτό για το οποίο είναι ίσως περισσότερο γνωστός ο Ford είναι η εισαγωγή της γραμμής παραγωγής (production line) που έφερε επανάσταση στη μαζική παραγωγή τόσο στα αυτοκίνητα αλλά και όλες τις βιομηχανίες παγκοσμίως. Με την υιοθέτηση της κινούμενης γραμμής συναρμολόγησης, ο Henry Ford είχε τεράστια επιρροή στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίο κατασκευάζουμε όχι μόνο αυτοκίνητα, αλλά και όλους τους τύπους προϊόντων. Οι καινοτομίες του στη δομή της εργασίας, ο διπλασιασμός αμοιβών, και το 40ωρο εβδομαδιαίας εργασίας, συνέβαλαν επίσης στην άνοδο της αμερικανικής μεσαίας τάξης, αλλάζοντας το οικονομικό τοπίο της χώρας. Το Ford Model Τ, κατασκευασμένο σε κινούμενες γραμμές συναρμολόγησης με εντελώς εναλλάξιμα μέρη, διατέθηκε στην μεσαία τάξη με μεγάλη επιτυχία.

Αλλά και ο Elon Musk μέσω της Τesla εισήγαγε τόσο καινοτομικές τεχνολογίες που εξέλιξαν την ηλεκτροκίνηση και το χώρο της πράσινης ενέργειας βλέποντας τη διασύνδεση μεταξύ των δύο κόσμων.

Το όραμα του E. Musk σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με καινοτομίες και επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια, περιλαμβάνει από ηλεκτρικά αυτοκίνητα Tesla με αυτόματο πιλότο,  πόλεις με σχεδόν αόρατα φωτοβολταϊκά σε κάθε σκεπή και σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε κάθε σπίτι.

Η εταιρεία του προχωρά δυναμικά και στην παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας αγοράζοντας την SolarCity,  μια εταιρεία με έτοιμο εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό και εγκαταστάσεις και μπαίνει για τα καλά στην αγορά της ηλιακής ενέργειας.

Μετά το νέο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην έρημο της Νεβάδα προχωράει και το Giga Plant στο Βερολίνο.

Το στοίχημα τώρα είναι να καταφέρει να συνδέσει όλα τα κομμάτια του puzzle για να πραγματοποιήσει και αυτό το όραμα του, μαζί με το όραμά του για την Space X.

 

Διαφήμιση και επικοινωνία

Ο Henry Ford έδωσε τεράστια σημασία στη διαφήμιση και χρησιμοποίησε πολύ το συναίσθημα αντί τη λογική και τα χαρακτηριστικά για να προωθήσει τα προϊόντα του.

Η Ford Motor Company παρείχε στους αντιπροσώπους το λογότυπο της Ford και μερικές φορές εικόνες και κείμενα. Όμως η καινοτομία δεν σταμάτησε εδώ μιας και οι διαφημίσεις εξελίχθηκαν σταδιακά από την απλή αποτύπωση των προϊοντικών χαρακτηριστικών και μετατράπηκαν σε εμπειρίες γεμάτες συναίσθημα. Παράδειγμα, κάποιες από τις διαφημίσεις του model T της Ford προέβαλαν τον νέο τρόπο ζωής που θα συνόδευε την αγορά του αυτοκινήτου και δημιουργούσαν ανυπομονησία και προσμονή στο ευρύ κοινό!

Διαφήμιση του Ford Model T με ένα νέο τρόπο ζωής (Λογική + Συναίσθημα)

 

Ο Musk και η Tesla χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας, διαφήμισης και διαδικτύωσης με εξαιρετικό τρόπο κερδίζοντας δημοσιότητα και προβολή πολλές φορές δωρεάν! Θα έλεγε κανείς ότι ακολουθούν τα βήματα του Ford δείχνοντας μεγάλο σεβασμό στην επικοινωνία με ανθρώπινο πρόσημο αξιοποιώντας όμως παράλληλα και όλες τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας.

Ο ίδιος ο Μusk είναι διάσημος για τη συστηματική χρήση του Twitter καθώς απαντά συχνά σε tweets τόσο από κριτικούς όσο και από ιδιοκτήτες Tesla που προσφέρουν προτάσεις βελτίωσης, όπως στο πιο κάτω tweet.

Η άμεση επαφή του Ε.Μusk με τους Tesla fans που κάνουν προτάσεις

 

Με αυτόν τον τρόπο αλλά και με την ποιότητα και εξαιρετική τεχνολογία που προσφέρει ο Musk και η Tesla κερδίζουν συνεχώς θαυμαστές που τους διαφημίζουν περαιτέρω και δωρεάν, όπως σε αυτήν την περίπτωση παρακάτω από μαθητές του Miami Art School.

Print campaign από μαθητές του Miami Art School

 

“Unboxing”: Μερικές σκηνές από το Unveiling and Selling του  Model 3

 

Ο Musk δεν σταματά εδώ, αξιοποιεί τη δύναμη του διαδικτύου για να παρουσιάσει το νέο Model 3 και να κάνει κυριολεκτικά “Unboxing” μπροστά στα πολυάριθμα μάτια που παρακολουθούν online και μπορούν να παραγγείλουν άμεσα!

 

Sales funnel

Εκεί που πραγματικά αποκλίνουν πολύ οι προσεγγίσεις των Ford & Elon Musk είναι στη χρήση του Sales Funnel κυρίως λόγω των διαφορετικών μέσων που υπήρχαν διαθέσιμα.

Το Sales funnel της Ford ήταν το παραδοσιακό AIDA (που ήταν πρωτοποριακό στην εποχή του) που περιλαμβάνει τα ακόλουθα κύρια βήματα:

  • Awareness: Κάνε γνωστό το προϊόν σου ευρέως μέσω διαφημίσεων και του δικτύου διανομής.
  • Interest: Προκάλεσε το ενδιαφέρον δίνοντας περισσότερο έμφαση στο συναίσθημα και την εμπειρία πάρα τα προϊoντικά χαρακτηριστικά.
  • Desire: Μίλα για τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου και πως θα αλλάξει τη ζωή των ιδιοκτητών. Αξιοποίησε το δίκτυο μεταπωλητών και προσκάλεσε τους υποψήφιους πελάτες να δουν το αυτοκίνητο από κοντά ώστε να αυξηθεί η επιθυμία τους να το αγοράσουν.
  • Action: Προκάλεσε μία αίσθηση επείγοντος δίνοντας εκπτώσεις και χρηματοδοτικά προγράμματα με χρονικούς περιορισμούς.

Ο Elon Musk από την άλλη μεριά αγνόησε σχεδόν εντελώς το παραδοσιακό sales funnel και υιοθέτησε μία πιο άμεση και προσωποποιημένη προσέγγιση. Παράδειγμα, το Sales Funnel στο λανσάρισμα του Model 3 αποτελείται από τρία μόνο, απλά βήματα: 

  • Κάνε εγγραφή για το event
  • Παρακολούθησε την παρουσίαση
  • Παρήγγειλε online με προκαταβολή $1000

Προφανώς όλα αυτά είναι εφικτά λόγω της τεχνολογίας που έχουμε σήμερα στη διάθεσή μας αλλά δείχνει σε μεγάλο βαθμό και το πως έχει εξελιχθεί ο τρόπος πώλησης και επικοινωνίας μέσα από τα χρόνια.

 

Ας ανακεφαλαιώσουμε τις σημαντικές ομοιότητες και διαφορές

Τόσο ο Ford όσο και ο Elon Musk είχαν ένα μεγάλο και παγκόσμιο όραμα! Προσέφεραν άκρως καινοτομικά προϊόντα και εισήγαγαν νέες τεχνολογίες που επηρεάζουν τόσο την αυτοκίνηση αλλά και άλλους τομείς ενώ έδωσαν μεγάλη έμφαση στην επικοινωνία με ανθρώπινο «πρόσημο».

Είχαν όμως και σημαντικές διαφορές, μιας και ο Elon Musk αξιοποιώντας τις διαθέσιμες σήμερα τεχνολογίες και μέσα, έδωσε μεγαλύτερη έμφαση στην προσφορά πολλών επιλογών και δυνατότητες εξατομίκευσης, αξιοποίησε τα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα και τη λογική των earned media και επένδυσε σε ένα πιο άμεσο και αποδοτικό ψηφιακό sales funnel! 

Και οι δυο ήταν και θα είναι δύο μεγάλοι οραματιστές που άλλαξαν τις αγορές και τον κόσμο μας με την ίδια δημιουργική δύναμη και προσέγγιση στην καινοτομία παρά τη διαφορά 100 ετών μεταξύ τους. Και τελικά η μόνη πραγματική διαφορά μεταξύ τους δεν είναι τίποτα άλλο παρά τα διαφορετικά μέσα και τεχνολογίες που απλόχερα πλέον προσφέρει η εποχή μας.

 

Μη χάσετε στο επόμενο και τελευταίο άρθρο μας την ανακεφαλαίωση των βασικών ευρημάτων της σειράς.

 

 

 

Ενημερωθείτε για τα νέα του ΚΕΜΕΛ όπως Εκπαιδευτικά Σεμινάρια, Ευκαιρίες Χρηματοδότησης, Networking κ.α., κάνοντας εγγραφή στο Newsletter εδώ:
Όροι Χρήσης