Τι είναι η επιχειρηματική καινοτομία και πως επιτυγχάνεται – η περίπτωση της Tesla και του Elon Musk

Τα τελευταία χρόνια πολλοί οραματιστές είχαν ιδέες για την βελτίωση της ζωής μας και κάποιοι από αυτούς μεγαλεπήβολα σχέδια για να τα καταφέρουν.

Λίγοι όμως έχουν φτάσει τόσο μακριά όσο ο Elon Musk με τις καινοτομίες και επενδύσεις του στην πράσινη ενέργεια και τη διαστημική τεχνολογία.

Όλες με ένα κοινό χαρακτηριστικό, αυτό που ονομάζεται Disruptive Innovation.

 

Το όραμα του Elon Musk για την Tesla και την πράσινη ενέργεια

Το όραμα του E. Musk σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με καινοτομίες και επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια, περιλαμβάνει από ηλεκτρικά αυτοκίνητα Tesla με αυτόματο πιλότο,  πόλεις με σχεδόν αόρατα φωτοβολταϊκά σε κάθε σκεπή και σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε κάθε σπίτι.

Η εταιρεία του προχωρά δυναμικά και στην παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας αγοράζοντας την SolarCity,  μια εταιρεία με έτοιμο εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό και εγκαταστάσεις μπαίνει για τα καλά στην αγορά της ηλιακής ενέργειας.

Μετά το νέο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην έρημο της Νεβάδα προχωράει και το Giga Plant στο Βερολίνο.

Το στοίχημα τώρα είναι να καταφέρει να συνδέσει όλα τα κομμάτια του puzzle για να πραγματοποιήσει και αυτό το όραμα του, μαζί με το όραμά του για την Space X.

 

Οι κύριες ανατροπές που έφερε η TESLA στην Αυτοκινητοβιομηχανία

Το Tesla Model S, ένα μεγάλο EV πολυτελείας όσο και αυτοκίνητο επιδόσεων παρουσιάστηκε το 2012, και έκανε πιο «επιθυμητά» τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

 

Μέχρι το 2017, οι εκδόσεις του Model S μπορούσαν να διανύσουν περισσότερα από 300 μίλια με μια φόρτιση και η Tesla επέκτεινε γρήγορα το δίκτυο Supercharger της για να κάνει τη ζωή με ένα Tesla πιο άνετη.

 

Οι σταθμοί φόρτισης των Tesla

 

Όμως οι καινοτομίες δεν σταματούν εδώ!

 

Έξυπνη επικοινωνία

Ο Musk και η Tesla χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας, διαφήμισης και διαδικτύωσης με εξαιρετικό τρόπο κερδίζοντας δημοσιότητα και προβολή πολλές φορές δωρεάν!

Ο ίδιος ο Μusk είναι διάσημος για τη συστηματική χρήση του Twitter (το οποίο τελικά εξαγόρασε!). Απαντά συχνά σε tweets τόσο από κριτικούς όσο και από ιδιοκτήτες Tesla που προσφέρουν προτάσεις βελτίωσης, όπως στο πάρα κάτω tweet.

 

Η άμεση επαφή του Ε.Μusk με τους Tesla fansπου κάνουν προτάσεις

 

Με αυτόν τον τρόπο αλλά και με την ποιότητα και εξαιρετική τεχνολογία που προσφέρει οMusk και η Tesla κερδίζουν συνεχώς θαυμαστές που τους διαφημίζουν περαιτέρω και δωρεάν, όπως σε αυτήν την περίπτωση παρακάτω από μαθητές του Miami Art School.

 

Print campaign από μαθητές του Miami Art School

 

“Unboxing”: Μερικές σκηνές από το Unveilingand Selling του  Model 3

 

Ο Musk δεν σταματά όμως εδώ, αξιοποιεί τη δύναμη του διαδικτύου για να παρουσιάσει το νέο Model 3 και να κάνει κυριολεκτικά “Unboxing” μπροστά στα πολυάριθμα μάτια που παρακολουθούν online και μπορούν να παραγγείλουν άμεσα!

 

Ο δρόμος προς την κορυφή

Είναι προφανές ότι η Tesla ανέβηκε γρήγορα στην κορυφή προσφέροντας πρωτοποριακές τεχνολογίες στα αμάξια της και  χρησιμοποιώντας game changing τακτικές πωλήσεων.

Αγνόησε εντελώς τις υπηρεσίες franchise τρίτων και χρησιμοποίησε Sales Funnel πωλήσεων απευθείας στον καταναλωτή για να δημιουργήσει έσοδα.

To Sales Funnel στο λανσάρισμα του Model 3 αποτελείται από τρία μόνο, απλά βήματα:

  • Get registered,
  • watch the live launch event και
  • order online με προκαταβολή $1000

 

Το αποτέλεσμα ήταν θεαματικό, όπως φαίνεται στο παρακάτω tweet!

 

Η Tesla σήμερα κυριαρχεί στις πωλήσεις EV, με το 65,4% της αγοράς EV. Ωστόσο, αυτό είναι μειωμένο από 68,2% το 2021 και 79,4% το 2020 καθώς η αγορά σταδιακά ωριμάζει και εισέρχονται όλες οι παραδοσιακές βιομηχανίες.

 

Συνολικές πωλήσεις αμαξιών Tesla ανά τρίμηνο

 

Αντί επιλόγου

O Elon Musk παρά την αμφιλεγόμενη προσωπικότητά του θα μείνει στην ιστορία ως ένας μεγάλος οραματιστής που συνείσφερε σε πολυάριθμους τομείς και αγορές, όπως:

  1. Έκανε πρώτος mainstream τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκεί που άλλοι απέτυχαν πριν (παρότι η τεχνολογία σε μεγάλο βαθμό υπήρχε)
  2. Η Τesla εισήγαγε τόσο καινοτομικές τεχνολογίες που εξέλιξαν την ηλεκτροκίνηση κα το χώρο της πράσινης ενέργειας βλέποντας τη διασύνδεση μεταξύ των δύο κόσμων
  3. Ήταν η πρώτη εταιρία που αντιλήφθηκε ότι το βασικό πρόβλημα στην ηλεκτροκίνηση δεν ήταν το ίδιο το αμάξι και τα χαρακτηριστικά του αλλά ο ανεφοδιασμός και το έλυσε δίνοντας μία ολοκληρωμένη λύση «πακέτο» (whole product) που περιλαμβάνει εξασφαλισμένη πρόσβαση σε παρά πολλούς σταθμούς ανεφοδιασμού στην Αμερική
  4. Επίσης χρησιμοποίησε περισσότερο από οποιαδήποτε εταιρία τα social media και την έμμεση δωρεάν διαφήμιση (earned media) (πχ όλοι ξέρουμε τη μανία τουMusk με το twitter) και εφάρμοσε στρατηγικές εξατομικευμένης προσέγγισης του πελάτη ξεκινώντας από την άμεση αγορά και configuration του αμαξιού μέσω του site της εταιρίας και την άμεση διάδραση του Musk μέσω twitter με το κοινό

Εάν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε τις επενδύσεις του στη διαστημική τεχνολογία με την Space X και τις πολυάριθμες επενδύσεις του σε τεχνολογίες αιχμής δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί σήμερα είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο αλλά και ένα καινοτόμος που θα συνεχίζει να επηρεάζει και συναρπάζει τον πλανήτη για πολλά χρόνια ακόμη!

 

Δείτε στο επόμενο άρθρο μας τη σύγκριση μεταξύ Ford και Tesla/Elon Musk, τι άλλαξε τα τελευταία 100 χρόνια και τι έμεινε ίδιο.

Ενημερωθείτε για τα νέα του ΚΕΜΕΛ όπως Εκπαιδευτικά Σεμινάρια, Ευκαιρίες Χρηματοδότησης, Networking κ.α., κάνοντας εγγραφή στο Newsletter εδώ:
Όροι Χρήσης