Τι είναι η επιχειρηματική καινοτομία και πως επιτυγχάνεται – η περίπτωση του Ford

«Εάν είχα ρωτήσει τον κόσμο τι θέλει θα μου είχαν πει: πιο γρήγορα άλογα…»

Μία απλή φράση που εμπεριέχει μέρος από τη σοφία ενός μεγάλου οραματιστή, του Henry Ford.

Ο ιδρυτής της Ford Motor Company, έφερε επανάσταση στη βιομηχανία με την εισαγωγή της γραμμής παραγωγής πριν από 100 χρόνια. Αυτή η καινοτομία κατέστησε δυνατή την παραγωγή προϊόντων με ταχύτερους ρυθμούς και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, οδηγώντας σε χαμηλότερο κόστος και αυξημένη διαθεσιμότητα.

Σήμερα όλοι ξέρουμε τον Ford και θεωρούμε δεδομένη την ύπαρξη των αυτοκινήτων αλλά η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος μας θα ήταν πολύ διαφορετικός χωρίς τον Henry Ford και τις πολλές καινοτομίες που εισήγαγε.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή!

 

Γραμμή παραγωγής

Στις αρχές του εικοστού αιώνα ο Ford εισήγαγε το πρώτο αυτοκίνητο γραμμής παραγωγής (production line) και έφερε επανάσταση στη μαζική παραγωγή/βιομηχανία (όχι μόνο στα αυτοκίνητα). Με την εισαγωγή της κινούμενης γραμμής συναρμολόγησης, ο Henry Ford είχε τεράστια επιρροή στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίο κατασκευάζουμε όχι μόνο αυτοκίνητα, αλλά και όλους τους τύπους προϊόντων. Οι καινοτομίες του στη δομή της εργασίας, ο διπλασιασμός αμοιβών, και το 40ωρο εβδομαδιαίας εργασίας, συνέβαλαν επίσης στην άνοδο της αμερικανικής μεσαίας τάξης, αλλάζοντας το οικονομικό τοπίο της χώρας.

Το Ford Model Τ, κατασκευασμένο σε κινούμενες γραμμές συναρμολόγησης με εντελώς εναλλάξιμα μέρη, διατέθηκε στην μεσαία τάξη με μεγάλη επιτυχία.

 

Ο Henry Ford είπε για το όχημα:

«Θα κατασκευάσω ένα μηχανοκίνητο αυτοκίνητο για τις μάζες. Θα είναι αρκετά μεγάλο για την οικογένεια, αλλά αρκετά μικρό για να το οδηγεί και να το φροντίζει ένα άτομο. Θα κατασκευαστεί από τα καλύτερα υλικά, από τους καλύτερους ανθρώπους που μπορούν να προσληφθούν, μέσα από τα πιο απλά σχέδια που μπορεί να επινοήσει η σύγχρονη μηχανική. Αλλά θα είναι τόσο χαμηλό σε τιμή που οποιοσδήποτε άνθρωπος με καλό μισθό, θα είναι σε θέση να το αποκτήσει και να το απολαύσει με την οικογένειά του την ευλογία των ωρών ευχαρίστησης στους μεγάλους ανοιχτούς χώρους του Θεού.»

 

Η κινητή γραμμή παραγωγής των Ford Model Τ

Το είπε και το έκανε και μάλιστα πουλήθηκαν 15 εκ. Ford Model T’s, μέχρι το 1927!

 

Καινοτομία στην μηχανική των αυτοκινήτων

Ταυτόχρονα ο Ford εισήγαγε και νέες τεχνικές στα αυτοκίνητα που τα έκαναν πιο ελαφριά και γρήγορα. Το Ford Model T είχε έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 22 ίππων και ήταν κατασκευασμένο από ένα νέο είδος θερμικά επεξεργασμένου χάλυβα, που το έκανε ελαφρύτερο και ισχυρότερο.

Η ταχύτητά του ήταν 40 μίλια την ώρα, λειτουργούσε με βενζίνη ή εναλλακτικά, καύσιμο με βάση την κάνναβη.

 

Τυποποίηση προϊόντων

Ήταν ο πρώτος που εισήγαγε την έννοια του mainstream/standardized προϊόντος με συγκεκριμένες επιλογές/χαρακτηριστικά και ανταγωνιστική τιμή που το κάνουν κατάλληλα για τους πολλούς και οδηγούν σε μαζικές πωλήσεις. Όπως χαρακτηριστικά έλεγε ο ίδιος ο Ford:

«Μπορείς να επιλέξεις οποιοδήποτε χρώμα … αρκεί να είναι το μαύρο!»

Διότι το αρχικό μοντέλο Ford T ήταν προκαθορισμένο σε όλα του τα χαρακτηριστικά, ακόμη και το χρώμα που έβγαινε μόνο σε μαύρο! Αυτό έδωσε τη δυνατότητα της μεγάλης τυποποίησης, την αυτοματοποίηση της παραγωγής και τη μείωση του κόστους αλλά και την αύξηση της ταχύτητας κατασκευής.

 

Προγράμματα χρηματοδότησης

Κάτι που λίγοι γνωρίζουν για τον Ford είναι ότι εισήγαγε τα πρώτα προγράμματα χρηματοδότησης αυτοκινήτων!

Κατανοούσε πλήρως τη δυναμική των μαζικών αγορών και ιδιαίτερα των μισθωτών που ενώ μπορεί να αντέχουν οικονομικά την αγορά ενός αυτοκινήτου δεν μπορούν να πληρώσουν άμεσα λόγω του τρόπου αμοιβής τους.

Με το ανατρεπτικό $ 5 Weekly Purchase Plan διευκόλυνε τους αγοραστές επιτρέποντάς τους να πληρώνουν σταδιακά και σύμφωνα με τις δυνατότητες τους και έτσι εκτίναξε τις πωλήσεις!

 

 

Διαφήμιση

Ο Henry Ford είπε κάποτε: «Ένας άνθρωπος που σταματά να διαφημίζει για να εξοικονομήσει χρήματα είναι σαν έναν άνθρωπο που σταματάει το ρολόι για να εξοικονομήσει χρόνο».

Η Ford Motor Company παρείχε στους αντιπροσώπους το λογότυπο της Ford και μερικές φορές εικόνες και κείμενα. Οι έμποροι (Dealers) επέλεγαν αν θα χρησιμοποιούσαν το διαφημιστικό υλικό από την εταιρεία και το πότε και πού θα τοποθετούσαν τις διαφημίσεις, με τις περισσότερες σε τοπικές εφημερίδες.

Διαφημίσεις στον Τύπο για το FORD Model T

 

Όμως η καινοτομία δεν σταμάτησε εδώ μιας και οι διαφημίσεις εξελίχθηκαν σταδιακά από την απλή αποτύπωση των προϊοντικών χαρακτηριστικών και μετατράπηκαν σε εμπειρίες γεμάτες συναίσθημα. Παράδειγμα, κάποιες από τις διαφημίσεις του model T της Ford προέβαλαν τον νέο τρόπο ζωής που θα συνόδευε την αγορά του αυτοκινήτου και δημιουργούσαν ανυπομονησία και προσμονή στο ευρύ κοινό!

Διαφήμιση του Ford Model T με ένα νέο τρόπο ζωής (Λογική + Συναίσθημα)

 

Συνοψίζοντας, ο Henry Ford ήταν ένας επιχειρηματίας που άλλαξε τη βιομηχανία και τον κόσμο με τις καινοτομίες του. Μέσω της μαζικής παραγωγής και της προσβασιμότητας των αυτοκινήτων στο ευρύ κοινό, επέτρεψε στους ανθρώπους να κινηθούν ευκολότερα και να επεκτείνουν τους ορίζοντές τους.

Ο Ford αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα για το πώς η αποφασιστικότητα, η όραση και η δέσμευση για την καινοτομία μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο. Η προσφορά του στον τομέα της αυτοκίνησης και η κληρονομιά του συνεχίζουν να επηρεάζουν την κοινωνία και να μας ενθαρρύνουν να αναζητούμε συνεχώς νέες καινοτομίες που θα διαμορφώσουν το μέλλον.

 

Μη χάσετε το επόμενο άρθρο μας με έναν άλλον μεγάλο οραματιστή της αυτοκινητοβιομηχανίας (και όχι μόνο), τον Elon Musk!

Ενημερωθείτε για τα νέα του ΚΕΜΕΛ όπως Εκπαιδευτικά Σεμινάρια, Ευκαιρίες Χρηματοδότησης, Networking κ.α., κάνοντας εγγραφή στο Newsletter εδώ:
Όροι Χρήσης