Πως θα χρηματοδοτήσω την δική μου startup? (3ο Μέρος)

Την προηγούμενη εβδομάδα δημοσιεύσαμε το δεύτερο μέρος της σειράς άρθρων "Πως θα χρηματοδοτήσω την δική μου startup?" που έχει επιμεληθεί το μέλος του ΚΕΜΕΛ Αναστασία Αυγερινού. Συνεχίζουμε με το τρίτο μέρος:

Ποια είναι τα στάδια του κύκλου ζωής μιας πετυχημένης start up και ποιες οι χρηματοδοτικές δυνατότητές της σε κάθε στάδιο; (συνέχεια)

Στην χρηματοδοτική αγορά ο κύκλος χρηματοδότησης των start up έχει τα δικά του στάδια και την δική του ορολογία.

Το παρακάτω σχεδιάγραμμα συνδυάζει τα στάδια του κύκλου ζωής μιας start up (βλ. προηγούμενη συνέχεια) με τα στάδια του  χρηματοδοτικού κύκλου μιας start up:

΄Ετσι οι start ups  μπορεί να εμπίπτουν στις εξής κατηγορίες χρηματοδότησης:

Στάδιο προ-σποράς (Pre-seed Stage) :

Οι start ups αυτής της κατηγορίας εστιάζουν στην δημιουργία του  Minimum Viable Product (MPV),  δοκιμάζουν/ερευνούν τις παραδοχές τους και αναζητούν το product /market fit.

Δεν υπάρχουν πελάτες και τελικό προϊόν, απλώς μια σειρά υπό δοκιμή προϊόντων. Ωστόσο μπορούν να πείσουν για την δυναμικότητα της ιδέας τους  και να χρηματοδοτηθούν  για την ανάπτυξή της.

Προτεινόμενες χρηματοδοτικές λύσεις:

  • Ίδια περιουσιακά στοιχεία/πιστωτικές κάρτες/τεχνικές διαχείρισης ρευστότητας
  • FFF : (Family, Friends, Fans/Fools)
  • Διερεύνηση για  co-founders, partners ή ανθρώπους που μπορούν να βοηθήσουν να στηθεί το προϊόν. Early Business Angels συνήθως ιδρυτές start up που έχουν πουλήσει ή κερδίσει χρήματα
  • Δικτύωση και συμμετοχή σε  πλατφόρμες reward crowdfunding, μπορεί να δώσουν λύση στο χρηματοδοτικό πρόβλημα
  • Μικροπιστώσεις

 

Στάδιο σποράς (Seed Stage) :

Οι start up αυτής της κατηγορίας  έχουν  προϊόν , μπορεί αυτό να είναι το ελάχιστο βιώσιμο προϊόν (Minimum Viable Product) και επιβεβαιώνουν παραδοχές ή διορθώνουν τις παραδοχές τους, είναι η διαδικασία Επιβεβαίωσης Πελατών (Customer Validation).

Σ’ αυτό το στάδιο αναζητούνται  κεφάλαια για ανάπτυξη ή βελτίωση του προϊόντος (product development), για δραστηριότητες  αρχικών πωλήσεων & marketing  και  αποδοχής του προϊόντος από την αγορά (product market fit).

Οι start up πρέπει να έχουν αποφασίσει την στρατηγική τους  και να έχουν συγκεντρωμένες πληροφορίες για  μια έκθεση δέουσας επιμέλειας (due diligence) με πιθανούς επενδυτές .

Προτεινόμενες χρηματοδοτικές λύσεις:

  • Ιδια περιουσιακά στοιχεία/πιστωτικές κάρτες/τεχνικές διαχείρισης ρευστότητας
  • FFF : (Family, Friends, Fans/Fools)
  • Early Business Angels συνήθως ιδρυτές start up που έχουν πουλήσει ή κερδίσει χρήματα ή pre-seed funds
  • Funds που εξειδικεύονται σε Seed rounds
  • Μικροπιστώσεις

 

Κύκλοι χρηματοδότησης Α,Β, Γ… (Series A, B, C….. )

Πρώιμο Στάδιο (Early stage, Series A, B )  (αφορούν στον αναπτυξιακό κύκλο της start up)

Οι start ups αυτής της κατηγορίας επιδεικνύουν συνέπεια στην κλιμάκωση τόσο των πωλήσεων (επαναλαμβανόμενες και αυξανόμενες) όσο και των εσόδων και κατανοούν πλήρως όλα τα μέρη του επιχειρηματικού μοντέλου. Μπορεί να χρειάζονται μερικά κεφάλαια  για διόρθωση των αδυναμιών  του προϊόντος. Υλοποιούν ενέργειες marketing  και επικοινωνίας και επιλέγουν τα αποτελεσματικότερα κανάλια . Είναι σε θέση να αποδείξουν ότι είναι κερδοφόρες.

Χρειάζονται κεφάλαια για κλιμάκωση των πωλήσεων (scale up).

Προτεινόμενες χρηματοδοτικές λύσεις:

  • Επιχειρηματικά κεφάλαια πρώιμου σταδίου (Early stage venture capital)
  • Επιχειρηματικά κεφάλαια (venture capitals)
  • Πολύ πιο έμπειρους  επενδυτές και  ιδιώτες με  κεφάλαια

Ώριμο Στάδιο (Later stage, Series B (μέρος),  C,…)

Οι start up αυτής της κατηγορίας   βρίσκονται στη φάση ανάπτυξης, εδραιώνουν τη θέση τους στην αγορά, ερευνούν την στρατηγική τους επέκταση, προχωρούν σε πλήρη ανάπτυξη  εργασιών  και λειτουργικών διαδικασιών.

Χρειάζονται κεφάλαια για την ανάπτυξη νέων σειρών προϊόντων, επέκταση στις παγκόσμιες αγορές, αποπληρωμή επενδυτών.

Προτεινόμενες χρηματοδοτικές λύσεις:

  • Νέος κύκλος χρηματοδότησης από επιχειρηματικά κεφάλαια (venture capital)
  • Τραπεζικά χρηματοδοτικά προϊόντα
  • Χρηματιστήριο

Την προσεχή εβδομάδα θα περιηγηθούμε τον κόσμο των χρηματοδοτικών προϊόντων, ώστε ο startupper να γνωρίζει προς ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθεί ώστε να επιτύχει τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις χρηματοδότησης.

 

Ενημερωθείτε για τα νέα του ΚΕΜΕΛ όπως Εκπαιδευτικά Σεμινάρια, Ευκαιρίες Χρηματοδότησης, Networking κ.α., κάνοντας εγγραφή στο Newsletter εδώ:
Όροι Χρήσης