Πληθωριστικές πιέσεις – Εγχειρίδιο επιβίωσης για μικρές επιχειρήσεις

Αυτό το άρθρο της Κατερίνας Παράσχου δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο του PRAKSIS BUSINESS COACHING CENTER από όπου και το αλιεύσαμε.

Με την εκτίναξη του πληθωρισμού στο υψηλότερο επίπεδο 29 ετών, οι επιχειρήσεις καλούνται να βρουν τρόπους αντιμετώπισης αυτής της νέας κατάστασης, που περιλαμβάνει εκρηκτικές τιμές στην ενέργεια, τα εμπορεύματα και τα τρόφιμα και αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, ο πληθωρισμός άγγιξε τον Μάιο το 10,7% στην Ελλάδα και το 8,1% στην Ευρωζώνη. Ρυθμός πολύ υψηλότερος από το 2% που είχαμε συνηθίσει τις τελευταίες δεκαετίες.

Για τις ελληνικές επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν και γαλουχήθηκαν την τελευταία 30ετία, αυτή είναι μία πρωτόγνωρη κατάσταση που επανέρχεται από τη μακρινή δεκαετία του 1980. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι δεν πρόκειται για μία βραχυπρόθεσμη τάση. Αντιθέτως, επισημαίνουν ότι ο πληθωρισμός δεν έχει φτάσει στην κορύφωσή του προμηνύοντας την καταγραφή διψήφιων ποσοστών για τους επόμενους μήνες.

Το πρόβλημα ήρθε για να μείνει και οι επιχειρήσεις καλούνται να το αντιμετωπίσουν. Ειδικότερα για τις μικρές επιχειρήσεις το πληθωριστικό βάρος είναι πιο έντονο από ότι για τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αναζητήσουν τρόπους αντιμετώπισης αυτής της νέας κατάστασης προκειμένου να επιβιώσουν. Μερικές προτάσεις για το πώς θα μπορούσαν οι μικρές επιχειρήσεις να αντιδράσουν είναι οι ακόλουθες:

Τα πάντα υπό αναθεώρηση: Ελέγξτε κάθε μέρος της διαδικασίας που ακολουθείτε μέχρι να παραδώσετε το προϊόν ή την υπηρεσία σας στον πελάτη σας. Εντοπίστε σε ποια σημεία υπάρχουν καθυστερήσεις, αδιέξοδα ή κοστοβόρες συνθήκες που θα μπορούσαν να αλλάξουν. Τα αποτελέσματα μπορεί να σας ξαφνιάσουν. Σε αυτό το σημείο ωστόσο, είναι κρίσιμο να έχουμε πάντα κατά νου τις ανάγκες των πελατών. Είναι σημαντικό να έχουμε τη σωστή εικόνα για το τι θα δέχονταν να «θυσιάσουν» (ποιότητα, χρόνο παράδοσης, συσκευασία, ποσότητα, κλπ) προκειμένου να διατηρηθούν σε χαμηλά επίπεδα οι τιμές, χωρίς να στραφούν στον ανταγωνισμό.

Διαφοροποιήστε τη δική σας εφοδιαστική αλυσίδα: Οι μικρότερες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν περισσότερους κινδύνους από τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα, δεδομένου ότι στηρίζονται συνήθως σε έναν ή δύο βασικούς προμηθευτές. Η διαφοροποίηση της δικής σας εφοδιαστικής αλυσίδας μπορεί να είναι κρίσιμη για την επιβίωση της επιχείρησής σας. Μπορεί η επιχείρησή σας να βρει έναν προμηθευτή που να είναι πιο κοντά στην έδρα σας, μειώνοντας έτσι το ακριβό μεταφορικό κόστος; Μήπως θα μπορούσατε να κατασκευάσετε μόνοι σας κάτι που μέχρι τώρα προμηθεύεστε, καταφέρνοντας έτσι να γίνετε ταυτόχρονα προμηθευτής των ανταγωνιστών σας; Μήπως αντί να χρησιμοποιείτε εταιρεία courier ήρθε η ώρα να εκμεταλλευτείτε κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ ή την χρηματοδότηση οργανισμών όπως το The People’s Trust και να αποκτήσετε το δικό σας όχημα παράδοσης; Το σημείο κλειδί προτού πάρετε μία τέτοια απόφαση είναι να κατανοήσετε πόσο ακριβώς απομακρύνεστε από το βασικό πυρήνα των δραστηριοτήτων σας και πόσο καλά μπορείτε να ανταποκριθείτε σε αυτή τη νέα κατεύθυνση.

Επαναδιαπραγμάτευση όλων των συμφωνιών: Το πιθανότερο είναι πως οι περισσότερες συμφωνίες που έχετε συνάψει, έχουν γίνει στο πλαίσιο ενός διαφορετικού περιβάλλοντος, με διαφορετικές συνθήκες και διαφορετικές προβλέψεις. Είναι απολύτως θεμιτό να διεκδικήσετε επαναδιαπραγμάτευση όλων των συμφωνιών που έχετε. Προετοιμαστείτε όμως, γιατί το ίδιο μπορεί να ζητήσουν και από εσάς οι πελάτες σας, αν είστε b2b επιχείρηση. 

Εφευρετικότητα: Αν μας έχουν διδάξει κάτι τα τελευταία τρία χρόνια είναι πως τίποτα δεν μένει σταθερό. Όλα αλλάζουν και για να επιβιώσει μία μικρομεσαία επιχείρηση πρέπει να είναι εφευρετική και επινοητική. Εξαιρετικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση μίας μικρής επιχείρησης ζαχαροπλαστικής, η οποία κατά τη διάρκεια της πανδημίας λάνσαρε τα «κέικ της καραντίνας» τα οποία έφεραν μότο όπως  «Wash Your Hands» ή  «Just Vaccinated». Τέτοιου είδους δημιουργικότητα και εφευρετικότητα χρειάζεται και τώρα προκειμένου να υπάρξουν και άλλες πηγές εσόδων.

Η δύναμη της συνέργειας: Η επιλογή των συνεργατών είναι κρίσιμος παράγοντας για την πορεία μίας επιχείρησης. Όταν η επιχείρησή μας επηρεάζεται από παράγοντες που δεν ελέγχουμε (όπως ο πληθωρισμός) τότε η συνεργασία με άλλους stakeholders του κλάδου μας, ώστε να μετριαστεί ο κίνδυνος μπορεί να είναι η μόνη λύση. Έχοντας ανοιχτό πνεύμα, συζητήστε με άλλους «παίχτες» του κλάδου και αναζητήστε τρόπους συνεργασίας. Το πιθανότερο άλλωστε είναι ότι και εκείνοι βρίσκονται στην ίδια κατάσταση με εσάς.

Εναλλακτική τιμολόγηση: Μέχρι ποιου βαθμού μπορείτε να περάσετε το αυξημένο κόστος στους πελάτες σας; Υπάρχουν διαφορετικές στρατηγικές τιμολόγησης που μπορείτε να υιοθετήσετε.

  • Ένας τρόπος θα ήταν να προχωρήσετε σε μικρές, αλλά διαδοχικές αυξήσεις τιμών δίνοντας έτσι στους πελάτες σας χρόνο να προσαρμοστούν. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να έχει νόημα οι αυξήσεις να γίνονται σε τριμηνιαία και όχι σε ετήσια βάση, ώστε να έχετε και μεγαλύτερη ευελιξία.
  • Η αύξηση των τιμών δεν χρειάζεται να είναι οριζόντια για όλα τα προϊόντα/υπηρεσίες σας. Ενδεχομένως, να έχετε κάποια προϊόντα/υπηρεσίες των οποίων οι πελάτες να «αντέχουν» περισσότερο σε αύξηση τιμών από κάποια άλλα. Και πάλι, το μυστικό είναι να γνωρίζετε άριστα το πελατολόγιό σας και τις προτιμήσεις του.
  • Θέστε ένα προϊόν-θύμα: Μία ακόμη στρατηγική είναι να αποδεχθείτε ζημία ή μικρότερα περιθώρια κέρδους για ένα συγκεκριμένο προϊόν. Αυτή η πολιτική τιμολόγησης συνήθως βρίσκει πρόσφορο έδαφος σε καταστήματα λιανικού εμπορίου, στα οποία ο ιδιοκτήτης αποφασίζει να ρίξει τις τιμές σε αναγνωρίσιμα προϊόντα που λειτουργούν ως «κράχτες», ώστε να προσελκύσει μεγαλύτερη μερίδα καταναλωτών εντός του καταστήματος και να υπερκαλύψει το χαμένο έδαφος από πωλήσεις άλλων προϊόντων που προσφέρονται σε κανονικές τιμές.

Σε γενικές γραμμές, δεν είναι απόλυτο ότι πρέπει απλώς να αποδεχθείτε την οριζόντια αύξηση των τιμών σας κατά 10% όσο είναι δλδ και ο πληθωρισμός. Συνήθως υπάρχουν και άλλες επιλογές. Σκεφτείτε πώς τοποθετείτε την επιχείρησή σας και την αξιακή πρόταση που προσφέρετε στον πελάτη σας, πόσο σημαντικοί είναι για εσάς οι προμηθευτές σας και ποια είναι τα κομβικά σημεία στις διαδικασίες που ακολουθείτε.  

Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα θα σας βοηθήσουν να πάρετε τις κατάλληλες αποφάσεις.