Οι 5 πιο συχνές ερωτήσεις σχετικά με τα barcodes

Οι γραμμωτοί κώδικες (barcodes) είναι παντού και μπορούν να βρεθούν σε σχεδόν κάθε προϊόν παγκοσμίως. Αυτή η φαινομενικά απλή σειρά μαύρων γραμμών που εισήχθησαν πριν από περισσότερα από 40 χρόνια διευκολύνει πάρα πολύ έναν ιδιοκτήτη μιας μικρής επιχείρησης.

Βελτιώστε  τις γνώσεις σας για τον γραμμικό κώδικα  από τις πέντε παρακάτω κορυφαίες ερωτήσεις/απαντήσεις και θα είστε έτοιμοι να κάνετε το πρώτο βήμα για να βάλετε barcodes στα προϊόντα σας.

1. Είναι το UPC το ίδιο με το barcode;

Για αρχάριους, ίσως είναι χρήσιμο να γνωρίζετε ορισμένους βασικούς όρους γραμμωτού κώδικα: GTIN και UPC. Πολλοί λιανοπωλητές απαιτούν από τους προμηθευτές τους να χρησιμοποιούν τον παγκόσμιο εμπορικό κώδικα  αναγνώρισης προϊόντων (ή GTIN) στη ταυτοποίηση των προϊόντων τους.  Πρόκειται για μια σειρά αριθμών  μέσω των οποίων αναγνωρίζεται  παγκοσμίως με μοναδικό τρόπο ένα προϊόν.

Ο UPC είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος γραμμικού κώδικα (barcode) και κωδικοποιεί τον αριθμό GTIN ενός προϊόντος.  Είναι μια οπτική απεικόνιση πληροφοριών αναγνώσιμη από τον κατάλληλο εξοπλισμό (scanner). To barcode καθιστά εύκολη  τη παρακολούθηση της διαδρομής του προϊόντος από το εργοστάσιο στον πελάτη. Η δομή του UPC ακολουθεί τα διεθνή πρότυπα/προδιαγραφές γνωστά ως GS1.

2. Πώς μπορώ να αποκτήσω barcode για  προϊόντα μου;

Πρέπει να αποκτήσετε αριθμούς GTIN για τα προϊόντα σας και αντίστοιχους γραμμικούς κώδικες  (barcodes) UPC.  Για να γίνει αυτό θα πρέπει να απευθυνθείτε σε ειδικά εξουσιοδοτημένο φορέα για την Ελλάδα (θα τον βρείτε στο διαδίκτυο). Θα λάβετε σχετική άδεια χρήσης και θα σας παράσχουν μια παγκοσμίως μοναδική κωδικοποίηση GTIN που θα ξεκινά με τον αριθμό 520   (δηλώνει Ελλάδα) και τον κωδικό της εταιρίας σας,  και ακολουθεί  ο κωδικός εκάστου προϊόντος. Έτσι συνδέεται η μάρκα σας με τα προϊόντα σας. Είναι ένας αποτελεσματικός  και ευρέως αναγνωρισμένος τρόπος να προωθήσετε το εμπορικό σήμα και προϊόντα σας στη παγκόσμια αγορά, που γίνεται όλο και περισσότερο απαίτηση πολλών εμπόρων λιανικής πώλησης και ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Ακολουθήστε τις βέλτιστες πρακτικές της αγοράς και τις απαιτήσεις των λιανοπωλητών δημιουργώντας ένα διαφορετικό GTIN για κάθε παραλλαγή προϊόντος που πουλάτε. Οι παραλλαγές προϊόντων – πχ διαφορετικές συσκευασίες, χρώματα, αρώματα ή γεύσεις, απαιτούν μοναδικά GTINs για να διακρίνεται εύκολα μια παραλλαγή από την άλλη.

3. Πού είναι το καλύτερο μέρος για να τοποθετήσω ένα barcode στο προϊόν μου;

To barcode μπορεί να εκτυπωθεί και να επικολληθεί στο προϊόν ή να ενσωματωθεί στο σχεδιασμό και κατασκευή της συσκευασίας του προϊόντος. Η τοποθέτηση γραμμωτού κώδικα μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα των σαρωτών (scanners)  να τον διαβάζουν. Για να βελτιστοποιήσετε την ανάγνωση από τους scanners  στα ταμεία των καταστημάτων, τα barcodes  θα πρέπει γενικά να τοποθετούνται στο κάτω δεξί τμήμα του πίσω μέρους της συσκευασίας. Αποφύγετε να τα τοποθετείτε στην άκρη της συσκευασίας και αφήστε αρκετό λευκό χώρο γύρω από τον γραμμωτό κώδικα για να διασφαλίσετε την καθαρή ανάγνωση. Είναι επίσης σημαντικό η εκτυπωμένη επιφάνεια του barcode να είναι ομαλή, ώστε να διευκολύνει  το σαρωτή να τον διαβάζει.  Αν δεν μπορείτε μόνοι σας να  εκτυπώσετε με επιτυχία τους δικούς τους γραμμωτούς κώδικες, μπορείτε να απευθυνθείτε σε εδικούς να σας βοηθήσουν.

4. Έχει σημασία από πού παίρνω τους γραμμωτούς κώδικές μου;

Προαναφέρθηκε ότι η κωδικοποίηση GTIN, η οποία εμπεριέχει τον μοναδικό κωδικό της εταιρία σας, εκδίδεται από εξουσιοδοτημένο φορέα στην Ελλάδα – μέλος διεθνούς οργανισμού σχετικών προτύπων. Μπορείτε να αγοράσετε όμως barcodes και από άλλους φορείς τα οποία οι scanners τα διαβάζουν πολύ καλά, αλλά η κωδικοποίηση GTIN να μην  αναγνωρίζει το εμπορικό σας σήμα. Οι γραμμωτοί κώδικες που αγοράζονται, επειδή δεν κατασκευάζονται ειδικά για εσάς - δηλαδή δεν εμπεριέχουν το δικό σας μοναδικό  εταιρικό κωδικό  στο GTIN - θα αναγνωρίσουν έναν άλλο κάτοχο του σήματος και όχι εσάς. Αυτό θα μπορούσε να εμποδίσει την  ανάπτυξη της εταιρίας σας, εάν ένας έμπορος λιανικής πώλησης ή μια ηλεκτρονική αγορά απαιτεί να αναγνωρίζεται μοναδικά το εμπορικό σας σήμα στα προϊόντα GTIN του προϊόντος σας.

5. Χρειάζομαι barcode εάν πωλώ ο ίδιος το προϊόν μου στο διαδίκτυο;

Η κωδικοποίηση GTIN είναι η ίδια, άσχετα αν πωλείτε τα προϊόντα σας από το παραδοσιακό σας κατάστημα ή on-line. Μερικοί από τους κορυφαίους διαδικτυακούς εμπόρους λιανικής πώλησης και αγορές έχουν αρχίσει να αποσύρουν προϊόντα που δεν αναγνωρίζονται με GTIN.

Με όλες τις ευκαιρίες που προσφέρει το ηλεκτρονικό εμπόριο σε μια μικρή επιχείρηση, είναι προς το καλύτερο συμφέρον του ιδιοκτήτη να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις ταυτοποίησης του λιανοπωλητή. Σε μια πρόσφατη μελέτη, το 94% των καταναλωτών είπαν ότι, είτε θα εγκαταλείψουν έναν ιστότοπο, είτε θα παραιτηθούν από την ηλεκτρονική εμπειρία αγορών, εάν δεν μπορούν να βρουν τις πληροφορίες που ψάχνουν. Με τη σωστή μοναδική ταυτοποίηση, το προϊόν σας μπορεί να εμφανιστεί σε περισσότερα αποτελέσματα μηχανών αναζήτησης, και παράλληλα διασφαλίζεται η  συμβατότητα  μεταξύ φυσικής και ψηφιακής παρουσίας του προϊόντος σας.

Η χρήση barcodes για  τα προϊόντα σας ξεκινά με τη δημιουργία μιας μοναδικής ταυτότητας της μάρκας (brand) σας που γίνεται το βασικό θεμέλιο για τη μελλοντική ανάπτυξη της εταιρείας σας. Έχοντας ταυτοποιήσει τα  προϊόντα σας με σωστό τρόπο από την αρχή, μπορείτε να εξασφαλίσετε μια καλύτερη, πιο αποτελεσματική εμπειρία αγορών για τους καταναλωτές και έναν πιο ομοιόμορφο τρόπο συνεργασίας με τους εμπόρους λιανικής πώλησης και άλλους επιχειρηματικούς εταίρους.

 

 

Πηγή: Ελεύθερη απόδοση στα Ελληνικά δεδομένα από μέλη του ΚΕΜΕΛ

https://www.score.org/blog/5-most-frequently-asked-questions-about-upc-b...

Ενημερωθείτε για τα νέα του ΚΕΜΕΛ όπως Εκπαιδευτικά Σεμινάρια, Ευκαιρίες Χρηματοδότησης, Networking κ.α., κάνοντας εγγραφή στο Newsletter εδώ:
Όροι Χρήσης