Νεοφυής επιχείρηση: Χαρακτηριστικά της Ομάδας & Το Όνειρο του Ιδρυτή

Νεοφυής επιχείρηση: Χαρακτηριστικά της Ομάδας & Το Όνειρο του Ιδρυτή

Γράφει το μέλος του ΚΕΜΕΛ Διονύσης Σπηλιόπουλος

Έχοντας επισκεφθεί την γωνιά του KEMEL WAY, στην online Βιβλιοθήκη του ΚΕΜΕΛ γνωρίζετε ότι  Νεοφυής Επιχείρηση (Startup) είναι μια “προσωρινή” επιχείρηση η οποία συγκροτείται  με επίκεντρο μια ιδανικά καινοτόμο επιχειρηματική ιδέα,  προκειμένου να δημιουργήσει, να εξελίξει  και να επαληθεύσει ένα επιχειρηματικό μοντέλο που θα αποτελέσει την κινητήρια δύναμη για την γρήγορη ανάπτυξη και τον μετασχηματισμό της σε βιώσιμη, κερδοφόρα εταιρεία.

Σε άλλα κείμενα του KEMEL WAY έχει περιγραφεί το «ταξίδι» της startup από την «Ιδέα» μέχρι το τέλος, δηλαδή την βιώσιμη επιχείρηση.

Στο παρόν σημείωμα θα ασχοληθούμε με τους Ανθρώπους, δηλαδή το κυριότερο περιουσιακό στοιχείο (asset) της επιχείρησης, μια ομάδα που πλαισιώνει τον/τους ιδρυτή/ές και θέτει σε κίνηση την επιχείρηση. Ακόμη θα ασχοληθούμε με το Όνειρο/Όραμα του/των ιδρυτή/ών που θα προδιαγράψει την πορεία της επιχείρησης και θα αποτελέσει οδηγό και κίνητρο για όλη την ομάδα.

Πάντως δεν θα πρέπει να θεωρήσετε το άρθρο αυτό ως οδηγό διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, γιατί δεν είναι. Απλά περιέχει χρήσιμες συμβουλές για την ομάδα που βρίσκεται στο αρχικό στάδιο της επιχειρηματικής πορείας.

Χαρακτηριστικά & Ιδιότητες της ομάδας 

Αρχίζοντας την διερεύνηση των χαρακτηριστικών που πρέπει να έχει η ομάδα ανθρώπων της startup, αντιλαμβανόμαστε ότι το προ-απαιτούμενο που επιτρέπει σε μια ομάδα να ξεκινήσει ένα νέο εγχείρημα, είναι η δυνατότητα επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των μελών της ομάδας. Είναι καθήκον του ιδρυτή να επιλέξει άτομα που έχουν την δυνατότητα επικοινωνίας και συνεργασίας και να απομονώσει άτομα που δημιουργούν εμπόδια.

Βασικά χαρακτηριστικά της ομάδας που απαιτούνται στα πρώτα βήματα του εγχειρήματος

Θα ασχοληθούμε με τρία σημαντικά στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν την ομάδα: Γνώσεις & Δεξιότητες, επαφές και δικτύωση και τέλος το Όνειρο/Όραμα του ιδρυτή. Ας τα δούμε ένα ένα.

Δεξιότητες & Γνώσεις της ομάδας

Έχετε ένα υπέροχο μοντέλο, μια υπέροχη λύση σε πρόβλημα των πελατών, ανώτερη  του ανταγωνισμού. Αρκούν αυτά ώστε η ομάδα σας να φέρει σε πέρας την αποστολή της; 

Για να απαντήσει ο ιδρυτής/ές στο ερώτημα πρέπει να εκτιμήσει ποιες αποφάσεις ή δραστηριότητες θα δώσουν εξαιρετικά αποτελέσματα και θα αυξήσουν τις πιθανότητες επιτυχίας του εγχειρήματος  και ποιες θα ζημιώσουν σημαντικά το εγχείρημα αν πάνε άσχημα.

 

Πηγή:  https://www.capshare.com/blog/startup-ideas//

Στο σημείο αυτό θα αναφερθούμε σε μια έρευνα που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα capshare.com και εντοπίζει την προέλευση (πηγή) από όπου συνέλαβαν την επιχειρηματική ιδέα τους σημαντικοί «κατά συρροήν επιχειρηματίες» (serial entrepreneurs). Στο παραπλεύρως διάγραμμα εμφανίζονται οι «πηγές» των ιδεών. Τι παρατηρούμε; Μια ομάδα πηγών έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό. Ποιο;

Ιδού η ομάδα

Industry Expertise   41%

Copy with a Twist    12%

Grew out an existing business 6%

Catch a wave 3%

Pivot  3%

Συμπεραίνουμε ότι στο 65% των περιπτώσεων πρόσβαση στις πηγές είχαν άτομα με πολύ καλή γνώση της αγοράς.

Αυτό μας επιβεβαιώνει ότι η γνώση της αγοράς που απευθύνεται η startup είναι βασική δεξιότητα. Φυσικά εννοείται ότι στην ομάδα θα πρέπει να υπάρχουν και άλλες δεξιότητες απαραίτητες στην επιχείρηση ανάλογα με τον τομέα που ανήκει. Έτσι θα χρειαστούν τεχνικές δεξιότητες, οικονομικές, λογιστικές (accounting), εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics), νομικές και άλλες.

 

Στο σημείο αυτό σας συνιστούμε να αφιερώσετε λίγα λεπτά, και σαν άσκηση, να γράψετε σε ένα χαρτί τις Γνώσεις ή Δεξιότητες που πρέπει να έχει η ομάδα σας και θεωρείτε ότι είναι σημαντικές για την επιτυχία  του εγχειρήματος σας . Και ποιες απ' αυτές υπάρχουν σήμερα και ποιες σας λείπουν ;

 

Οι επαφές και η δικτύωση (Network) της Ομάδας

Το δίκτυο επαφών είναι χρήσιμο για να ανακαλύψετε άτομα που θα σας χρειαστούν, δυνητικούς πελάτες αλλά όχι μόνο. Χρειάζονται επίσης επενδυτές, εργαζόμενοι, σύμβουλοι, advisors,  μέντορες, προμηθευτές, εξειδικευμένοι νομικοί και άλλοι.

Κάποιες συμβουλές:

Αν στην ομάδα υπάρχουν μέλη με εμπειρία σε startups ή να έχουν  εργασθεί στο συγκεκριμένο τομέα της αγοράς (industry) βοηθά πολλαπλά στις επαφές

Αν έχετε καταστρώσει ένα κατά το δυνατό αξιόπιστο Καμβά Επιχειρηματικού Μοντέλου (Business Model Canvas) τότε εύκολα θα εντοπίσετε τις επαφές που θα χρειαστείτε αρκεί να ψάξετε στα κελιά του BMC που φέρουν τίτλο Channels, Customer relationship και Key Partners. Θα αρχίσετε κάνοντας γνωριμίες με άτομα που ανήκουν στους συγκεκριμένους χώρους. Και μην ξεχάστε τον ανταγωνισμό. Όλο και κάποια επαφή θα βρείτε εκεί.

 

Τώρα  θα μιλήσουμε για το «ΟΝΕΙΡΟ ΤΩΝ ΙΔΡΥΤΩΝ»

Ας διερωτηθούμε ποια είναι τα κίνητρα που ωθούν κάποιον να δημιουργήσει μια επιχείρηση; Ας δούμε την απάντηση που δίνει ο Bill Aulet συγγραφέας του βιβλίου Disciplined entrepreneur (πειθαρχημένος επιχειρηματίας). Τα πιθανά κίνητρα είναι:

  • Έχει μια ιδέα που μπορεί να αλλάξει ή να βελτιώσει τον κόσμο
  • Έχει αναπτύξει μια νέα τεχνολογία και θέλει να την κεφαλαιοποιήσει. (Μπορεί να γνωρίζει μια νέα τεχνολογία και να θέλει να την εκμεταλλευτεί)
  • Έχει ένα πάθος να γίνει επιχειρηματίας και να καθορίζει / ορίζει το μέλλον του

 

 

Σας συνιστούμε και πάλι να γράψετε σε ένα χαρτί ποιο ήταν προσωπικά για εσάς το κίνητρο για το σημερινό σας εγχείρημα;

 

Ο επίδοξος επιχειρηματίας πρέπει να γνωρίζει την αναγκαία συνθήκη (conditio sine qua non) για να μπορέσει να υπάρξει μια επιχείρηση. Ας δούμε την απάντηση που δίνει στο ερώτημα αυτό και πάλι ο Bill Aulet:

Η αναγκαία συνθήκη για την ύπαρξη μιας επιχείρησης  είναι να υπάρχει Πελάτης που είναι διατεθειμένος να πληρώσει για το προσφερόμενο προϊόν ή υπηρεσία.

Ας δούμε τώρα πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να δημιουργηθεί μια επιχείρηση. Πρέπει να έχουμε υπόψη ότι κάθε startupper είναι ένας μαραθωνοδρόμος μακράς αντοχής

Συνεπώς είναι απαραίτητο ο ιδρυτής να έχει ένα ΟΝΕΙΡΟ (ΟΡΑΜΑ )

Είναι αυτό που τον καθοδηγεί γιατί θέλει απεγνωσμένα να το πραγματοποιήσει

Είναι αυτό που τις δύσκολες στιγμές του δίνει σαν φάρος την ελπίδα και την δύναμη να βρίσκει

  • λύσεις με τους συνιδρυτές του
  • και να πείθει τους συνεργάτες του να συνεχίζουν την προσπάθεια .

Δεν είναι αναγκαίο τα κίνητρα των συνιδρυτών να είναι τα ίδια, αρκεί να είναι ευθυγραμμισμένα (to be aligned) δηλαδή να μην αλληλοσυγκρούονται.

 

Ας μιλήσουμε για το δικό σας Όνειρο.  Do you have a dream?

Ποιο είναι το Όνειρό σου ως δυνητικός επιχειρηματίας;

Είναι σημαντικό τώρα που ξεκινάς ένα εγχείρημα να σκεφτείς :

  • Ποιοι είναι οι προσωπικοί σου στόχοι;
  • Γιατί θέλεις να δημιουργήσεις ένα startup;

Και ακολούθως να συζητήσεις με τους συνιδρυτές σου ποιο είναι το δικό τους Όνειρο για το εγχείρημα :

  • Συμπίπτει το όνειρο του συνιδρυτή σου και της ομάδας με το δικό σου.

Αν αυτό δεν ισχύει, καλύτερα να το μάθεις σήμερα.

Γενικά δεν αναμένεται να έχετε τους ίδιους στόχους. Χρειάζεται όμως να μην συγκρούονται

 

Σας συνιστούμε να ακολουθήσετε τα βήματα που περιγράφουμε στη συνέχεια για να διαπιστώσετε ότι υπάρχει μέθοδος να μετατρέψετε το Όνειρο σε χειροπιαστόυς στόχους και αριθμούς.

Στάδιο 1. Γράψε σε ένα κομμάτι χαρτί ποιο είναι το όνειρό σου σχετικά με την επιχείρηση που μόλις αρχίζεις

Στάδιο 2: Κάνε το όνειρό σου χειροπιαστό. Προσδιόρισε κάποιους συγκεκριμένους στόχους  ώστε όνειρό σου να είναι ευκολότερο να γίνει πραγματικότητα.

Σκέψου:

ΤΙ ακριβώς θέλεις να πετύχεις; Γίνε όσο πιο συγκεκριμένος μπορείς.

ΠΟΤΕ είναι απαραίτητο να επιτευχθεί. Φτιάξε ένα χρονοδιάγραμμα.

ΤΙ θα χρειαστείς; Σκέψου κάποιες καταστάσεις και οι προϋποθέσεις που χρειάζονται για  να πραγματοποιήσεις το όνειρό σου.

ΠΩΣ θα καταλάβεις ότι πραγματοποιήθηκε;

Στάδιο 3: Μετάτρεψε το προσωπικό όνειρο σε εταιρικούς στόχους

Ας δούμε πως μεταφράζεται ένα προσωπικό όνειρο σε επιχειρηματικούς στόχους: έσοδα, κέρδος, περιθώριο κέρδους, αξία της εταιρείας, μετοχικό κεφάλαιο.

Βασίσου στις πιο ασφαλείς παραδοχές για την δεδομένη στιγμή κι επανέλεγξε τις σε κάθε επόμενο στάδιο. Σε αυτό το στάδιο έχει σημασία να δουλεύεις με παραδοχές που θα επανελέγχεις σε κάθε επόμενο στάδιο.

Έτσι θα κάνεις ένα πρώτο «έλεγχο ρεαλιστικότητας»: θα διαπιστώσεις αν το startup σου έχει το δυναμικό να κάνει το όνειρό σου πραγματικότητα.

Είναι απαραίτητο να το ξέρεις τώρα, ώστε να έχεις την ευκαιρία να το πραγματοποιήσεις με εναλλακτικούς τρόπους,.

 

ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Startup SENTIO

Τι είναι το feel της SENTIO ? - Στόχοι

Το όνειρο των Co-founders

Οι δύο Co-founders επιθυμούν σε 3 χρόνια από σήμερα. Να μπορούν να πωλήσουν 30% των μετοχών τους προς 15 Μ€.

Πρέπει να εκτιμήσουμε με ποιον όγκο πωλήσεων στα επόμενα χρόνια θα πραγματοποιηθεί ο στόχος/όνειρο των ιδρυτών.

Στο πιο κάτω διάγραμμα φαινεται όλος  υπολογισμός.

Συμπέρασμα. Χρειάζονται 20.000 χρήστες που θα αγοράσουν την υπηρεσία μέσα  στα επόμενα 3 χρόνια

Ενημερωθείτε για τα νέα του ΚΕΜΕΛ όπως Εκπαιδευτικά Σεμινάρια, Ευκαιρίες Χρηματοδότησης, Networking κ.α., κάνοντας εγγραφή στο Newsletter εδώ:
Όροι Χρήσης