Η εξέλιξη της Διαφήμισης - Μέρος 1ο -Τα πρώτα βήματα μέχρι το digital marketing

Ο Henry Ford είπε κάποτε «Ένας άνθρωπος που σταματά να διαφημίζει για να εξοικονομήσει χρήματα είναι σαν έναν άνθρωπο που σταματάει το ρολόι για να εξοικονομήσει χρόνο».

Από την εποχή του Henry Ford και του θρυλικού Model T μέχρι σήμερα, η διαφήμιση έχει αποτελέσει ένα απαραίτητο εργαλείο για την προώθηση και την επιτυχία ενός προϊόντος ή μιας εταιρείας. Η Ford Motor Company, για παράδειγμα, παρείχε στους αντιπροσώπους της λογότυπα και διαφημιστικό υλικό για να το προωθήσουν. Οι έμποροι είχαν την ελευθερία να επιλέξουν πότε και πού θα τοποθετήσουν τις διαφημίσεις τους, συνήθως σε τοπικές εφημερίδες.

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι πρώτες διαφημίσεις στις εφημερίδες/teasers του νέου Ford πριν ονομαστεί Model T

 

Διαφημίσεις στον Τύπο για το FORD Model T

 

Πως ξεκίνησε η καινοτομία στη διαφήμιση

Η καινοτομία στις διαφημίσεις ξεκίνησε από νωρίς καθώς εξελίχθηκαν σταδιακά από την απλή αποτύπωση των προϊοντικών χαρακτηριστικών και μετατράπηκαν σε εμπειρίες γεμάτες συναίσθημα. Παράδειγμα, κάποιες από τις διαφημίσεις του model T της Ford προέβαλαν τον νέο τρόπο ζωής που θα συνόδευε την αγορά του αυτοκινήτου και δημιουργούσαν ανυπομονησία και προσμονή στο ευρύ κοινό!

 

Διαφήμιση του Ford Model T με ένα νέο τρόπο ζωής (Λογική + Συναίσθημα)

 

Η καινοτομία δεν περιοριζόταν μόνο στη διαφήμιση αλλά επεκτεινόταν και στο ίδιο το προϊόν και τον τρόπο κτήσης του. Το 1908, όταν ο κόσμος είχε λίγα και ακριβά αυτοκίνητα, η Ford έφτιαξε ένα όλο και φθηνότερο όχημα που η μέση τάξη θα μπορούσε τελικά να αντέξει οικονομικά, ειδικά με το “Weekly Purchase Plan”, το πρώτο εργαλείου financing για την αγορά αυτοκινήτου.

Το ανατρεπτικό $ 5 Ford weekly Purchase Plan

 

Παρά τις αρχικές καινοτομίες, τις επόμενες δεκαετίες, μέχρι τον ερχομό του Digital Marketing, και των Social Media  δεν έγιναν σημαντικές αλλαγές στο marketing και τις πωλήσεις του κλάδου. Υπήρχαν τα παραδοσιακά μέσα Mαζικής Επικοινωνίας (Εφημερίδες, Περιοδικά, Ραδιόφωνο και αργότερα TV) και τα τοπικά που συχνά διαφήμιζαν εκθέσεις, events για νέα μοντέλα, test drives κλπ.

Στον ίδιο «ρυθμό» με τη Ford ακολούθησαν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και εταιρίες σε όλους τους κλάδους.

 

             

Διαφημίσεις του WILLYS Jeep

 

GM Dream Cars Ad, 1953 Buick, Cadillac, Chevrolet Corvette, Pontiac and Oldsmobile

 

Η πορεία μέχρι το digital marketing

Αυτός ο παραδοσιακός τρόπος επικοινωνίας, κυρίως μέσα από εφημερίδες, περιοδικά και τηλεόραση, «άντεξε» μέχρι την ψηφιακή εποχή αλλά έδωσε πολλά λαμπρά δείγματα διαφημιστικής δεινότητας! Ας δούμε μερικά.

Γνωστές εταιρίες, όπως η Daihatsu και η Porche δε δίστασαν να κάνουν ευθείες αναφορές στον ανταγωνισμό, πολλές φορές χρησιμοποιώντας «πικρό» - για τον ανταγωνιστή - humor.

 

         

Ανταγωνιστικό Humor

 

Καθώς το συναίσθημα στη διαφήμιση, που εισήγαγε η Ford, επέστρεφε ακόμη πιο δημιουργικά, οι εταιρίες και οι διαφημίσεις έγιναν ακόμη πιο «έξυπνες» και ευχάριστες.

 

VW, περισσότερο χιούμορ

 

AUDI, προκαλεί …ζήλεια

 

Άλλες προσεγγίσεις βασίζονταν απλά στον εντυπωσιασμό και το κύρος που αποπνέουν οι εταιρίες και τα μοντέλα τους, όπως φαίνεται στις διαφημίσεις δύο κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας, της Mercedes και BMW.

 

Mercedes, Δύναμη και Πολυτέλεια

 

ΒΜW,  Ασυναγώνιστη απόδοση

 

Μην χάσετε τη συνέχεια του άρθρου «Η εξέλιξη της διαφήμισης» όπου θα μιλήσουμε για την έλευση της ψηφιακής εποχής, τα earned media και, όπως πάντα τη σύγκριση της παλιάς εποχής με τις νέες προσεγγίσεις (Ford vs Elon Musk/Tesla)!