Τι σημαίνει να είσαι entrepreneur

Ένας entrepreneur είναι κάποιος που δεν φοβάται να πάρει ρίσκα, να επενδύσει στον εαυτό του και τις ιδέες του και να δημιουργήσει κάτι καινοτόμο και επιτυχημένο. Αυτός ο τύπος ανθρώπου συχνά διαθέτει ένα όραμα, μια αίσθηση αποστολής και μια διαίσθηση για το πού πηγαίνει ο κόσμος.

Είναι συνήθως ένας ιδιαίτερος (και σε κάποιο βαθμό ιδιόρρυθμος) άνθρωπος, πολυάσχολος, ενεργητικός, ανθεκτικός στις δυσκολίες και του αρέσει να δοκιμάζει νέα πράγματα και να εξελίσσεται.

Όμως αυτό που διαφοροποιεί τον entrepreneur από ένα απλό «ονειροπόλο» είναι η ανάγκη του να μετατρέψει το σχέδιο και το όραμα του πράξη. Και για να το κάνει, πρέπει να περάσει από την πρωταρχική ιδέα ή στόχο στη διαμόρφωση μιας καλά δομημένης στρατηγικής και να εργαστεί σκληρά για την υλοποίησή της. Και αυτό πολλές φορές απαιτεί τη δημιουργία μίας ομάδας και μιας επιχείρησης που αναλαμβάνει να υλοποιήσει το επιχειρηματικό σχέδιο και το όραμα του entrepreneur .

Τόσο η αρχική ιδέα όσο και η υλοποίησή της εμπεριέχουν πολλές δυσκολίες αλλά οι πιο αποτελεσματικοί entrepreneurs τις αντιμετωπίζουν ως ευκαιρία για διαφοροποίηση και ανάδειξη της δουλείας τους μέσα από καινοτομίες σε τομείς όπως:

  • Προϊόντα: ο συνηθέστερος και πιο προφανής τρόπος καινοτομίας που περιλαμβάνει νέα προϊόντα, νέα χαρακτηριστικά στα υπάρχοντα, ολοκλήρωση του προϊόντος με συμπληρωματικά προϊόντα, υπηρεσίες και υποστήριξη και οτιδήποτε προσθέτει αξία στα προϊόντα υπό το πρίσμα του πελάτη
  • Τεχνολογία: νέες τεχνολογίες, εξέλιξη ή νέες χρήσεις υπαρχουσών τεχνολογιών και οτιδήποτε έχει ένα χαρακτήρα ανακάλυψης ή απλά αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση της επιχειρήσης και του ότι προσφέρει στον πελάτη
  • Γραμμή παραγωγής: εξελίξεις και νέες μέθοδοι στο χώρο της παραγωγής, νέες ή καλύτερες πρώτες ύλες, χρήση νέων τεχνολογιών και οτιδήποτε διαφοροποιεί ή εξελίσσει τον παραγωγικό μηχανισμό
  • Marketing: χρήση καινοτομικών μεθόδων προώθησης, εξατομίκευση, στατιστική προσέγγιση στην ανάλυση της αγοράς, έμφαση στο συναίσθημα και την επαφή με τον πελάτη και οτιδήποτε άλλο προσθέτει αξία στην ανάλυση της αγοράς και την επαφή με τον πελάτη
  • Κανάλι διανομής: χρήση εναλλακτικών ή νέων μοντέλων διανομής και υποστήριξης, χρήση ψηφιακών μέσων, ηλεκτρονικές αγορές και ότι προσθέτει αξία ή αλλάζει θετικά την αλυσίδα αξιών 
  • Τιμολογιακή πολιτική: νέες τιμολογιακές λογικές και τρόποι χρέωσης, έξυπνα bundles, διαφοροποίηση τιμών ανά αγορά ή τμήμα της αγοράς και ανά κανάλι πώλησης, δυναμικές χρεώσεις, στατιστική ανάλυση και βελτιστοποίηση τιμών είναι μερικοί από τους πολλούς τρόπους διαφοροποίησης στην τιμολογιακή λογική και όχι απλά στην τιμή.
  • Επιχειρηματικό μοντέλο: Ιδιαίτερα η σύγχρονη εποχή και τεχνολογίες με τους απεριόριστους τρόπους εξατομικευμένης επαφής και άμεσης διάδρασης με τον πελάτη δίνουν πολλές ευκαιρίες διαφοροποίησης στον τρόπο που λειτουργεί μία επιχείρηση και όχι μόνο στα προϊόντα που παράγει ή εμπορεύεται.

Οι πετυχημένοι entrepreneurs συνήθως διαφοροποιούνται σε περισσότερους από έναν από τους παραπάνω τομείς ενώ ταυτόχρονα διαχειρίζονται τόσο τις στρατηγικές αποφάσεις αλλά και την καθημερινότητα της επιχείρησής τους σε συνεργασία με τις ομάδες τους. Με άλλα λόγια ο entrepreneur πρέπει να διαχειρίζεται τα οικονομικά της επιχείρησής του, να κατανοεί τους κινδύνους και τις ευκαιρίες της αγοράς, τις δυνατότητες και τρωτά σημεία της επιχείρησής του και να είναι ικανός να προσαρμόζεται στις αλλαγές στην αγορά και τις ανάγκες των πελατών. Και βέβαια πρέπει να κατανοεί τα δικά του όρια και να πλαισιώνεται από τους κατάλληλους ανθρώπους και ομάδες.

 

Όπως έχουμε ήδη αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο μας, δύο παραδείγματα επιτυχημένων entrepreneur που διαθέτουν πολλά από τα παραπάνω χαρακτηριστικά (αν και όχι απαραίτητα όλα) είναι ο Henry Ford και ο Elon Musk. Παρά τη διαφορά των 100 χρόνων που τους χωρίζουν, έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά.

Και οι δύο έφεραν σημαντικές καινοτομίες στην αγορά τους και τα προϊόντα τους. Πρώτος ο Ford εισήγαγε τη λογική του production line και του τυποποιημένου προϊόντος και έφερε επανάσταση στη μαζική παραγωγή αυτοκινήτων και όχι μόνο. Ταυτόχρονα εισήγαγε και νέες τεχνικές στα αυτοκίνητα που τα έκανα πιο ελαφριά και γρήγορα. Αντίστοιχα ο Musk με την Tesla εισήγαγε καινοτομικές τεχνολογίες που εξέλιξαν την ηλεκτροκίνηση κα το χώρο της πράσινης ενέργειας ενώ ήταν η πρώτη εταιρία που αντιλήφθηκε ότι το βασικό πρόβλημα στην ηλεκτροκίνηση δεν ήταν το ίδιο το αμάξι και τα χαρακτηριστικά του αλλά ο ανεφοδιασμός και το έλυσε δίνοντας μία ολοκληρωμένη λύση «πακέτο» (whole product) που περιλαμβάνει εξασφαλισμένη πρόσβαση σε παρά πολλούς σταθμούς ανεφοδιασμού στην Αμερική.

Όμως και οι δύο έδωσαν μεγάλη σημασία και καινοτόμησαν στην επικοινωνία με τον πελάτη πέραν των τεχνολογικών και προϊοντικών τους καινοτομιών. Ο Ford ήταν από τους πρώτους που χρησιμοποίησε διαφημίσεις όπου επικρατούσε το συναίσθημα αντί τη λογική και τα χαρακτηριστικά με στόχο να δώσει ένα πιο ανθρώπινο πρόσωπο στην εταιρία του και να προσεγγίσει περισσότερο τους πελάτες του. Ο Elon Musk χρησιμοποίησε περισσότερο από οποιαδήποτε εταιρία τα social media και την έμμεση δωρεάν διαφήμιση (earned media) (πχ όλοι ξέρουμε τη μανία του Musk με το twitter) και εφάρμοσε στρατηγικές εξατομικευμένης προσέγγισης του πελάτη ξεκινώντας από την άμεση αγορά και configuration του αμαξιού μέσω του site της εταιρίας και την άμεση διάδραση του Musk μέσω twitter με το κοινό

Οι πολλές ομοιότητες στην προσέγγιση των δύο επιχειρηματιών, που έζησαν σε τόσο διαφορετικούς κόσμου, κάθε άλλο παρά τυχαίες είναι. Αναδεικνύουν κρυφές πτυχές της επιχειρηματικότητας και διαχρονικές αξίες που παραμένουν αναλλοίωτες στο χρόνο έστω και αν αλλάζουν ως προ την υλοποίηση. Έτσι ενώ σήμερα έχουμε πολλούς τρόπους άμεσης επικοινωνίας και διάδρασης με πελάτες και υποψήφιους πελάτες οι βασικοί κανόνες προώθησης και πώλησης, παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αναλλοίωτοι και διαχρονικοί.

Το παρόν άρθρο είναι μέρος της σειράς «𝐅𝐨𝐫𝐝 και 𝐓𝐞𝐬𝐥𝐚 μία διαχρονική ιστορία που συνεχίζεται έναν αιώνα μετά». Μπορείτε να κατεβάσετε ολόκληρη την παρουσίαση της σειράς εδώ

Ακόμη, μην χάσετε το επόμενό μας άρθρο, όπου θα μιλήσουμε για την εξέλιξη του sales funnel ενός από τα πιο σημαντικά εργαλεία πωλήσεων!

Ενημερωθείτε για τα νέα του ΚΕΜΕΛ όπως Εκπαιδευτικά Σεμινάρια, Ευκαιρίες Χρηματοδότησης, Networking κ.α., κάνοντας εγγραφή στο Newsletter εδώ:
Όροι Χρήσης