Δικαιόχρηση (Franchise)

Η δικαιόχρηση (Franchise ή franchising) ενδιαφέρει πολλούς επίδοξους επιχειρηματίες. Σε αυτό το άρθρο που επιμελήθηκε το μέλος του ΚΕΜΕΛ Γιώργος Χρυσικός θα βρείτε πολλές και χρήσιμες πληροφορίες.

 

Σημασία, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Το franchising (δικαιόχρηση) είναι μια δοκιμασμένη και αποτελεσματική επιχειρηματική στρατηγική. Είναι μια μορφή συμβατικής συμφωνίας στην οποία ένας δικαιοπάροχος (παραγωγός),  συνάπτει με έναν δικαιοδόχο (λιανοπωλητή) συμφωνία για την πώληση έναντι συγκεκριμένης αμοιβής ή προμήθειας, των αγαθών/υπηρεσιών που παράγει. Ο λιανοπωλητής διανέμει τα αγαθά ή τις υπηρεσίες του παραγωγού, μέσω του καταστήματός του

Η δικαιόχρηση (Franchising) φέρνει κοντά τον ιδιοκτήτη-κάτοχο (Franchisor) μιας φίρμας     (brand name) αναγνωρισμένων εμπορευμάτων/τεχνογνωσίας με μια άλλη επιχείρηση (Franchisee). Αυτή η στρατηγική μπορεί να επιλεγεί από μικρές επιχειρήσεις που αποκτούν έτσι το εμπορικό σήμα μιας γνωστής εταιρείας. 

Για τις μικρές επιχειρήσεις που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά την επένδυση κεφαλαίου για μια επιχειρηματική εκκίνηση, το franchising θα είναι επωφελές. Η απόκτηση ενός franchise μπορεί να είναι μια συντόμευση της διαδρομής προς την επιτυχία.

 

Τα πλεονεκτήματα του Franchising:

 

1. Υψηλότερο ποσοστό επιτυχίας: Όταν οι επιχειρηματίες αγοράζουν ένα franchise, αγοράζουν μια καθιερωμένη φίρμα (Brand)  που έχει επιτύχει. Έτσι, οι δικαιοδόχοι έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας  από τους επιχειρηματίες που ξεκινούν ανεξάρτητες επιχειρήσεις.

2. Βοήθεια: Όταν οι επιχειρηματίες αποκτούν ένα franchise. παίρνουν την τεχνογνωσία, τον εξοπλισμό, τις προμήθειες και τις οδηγίες ή την εκπαίδευση που απαιτούνται για την έναρξη της επιχείρησης.

3. Μείωση κόστους: Ο δικαιοπάροχος μπορεί και προμηθεύεται κεντρικά με καλύτερους οικονομικούς όρους και να προσφέρει έτσι καλύτερες τιμές στους δικαιοδόχους. Το απόθεμα και οι προμήθειες θα κοστίζουν λιγότερο από τη λειτουργία μιας ανεξάρτητης εταιρείας. Για παράδειγμα, η λειτουργία μιας εταιρείας ταχυμεταφορών από μόνη της θα μπορούσε να είναι μια δύσκολη εργασία. Αλλά ένας επιχειρηματίας με το να είναι δικαιοδόχος της SPEEDEX, μπορεί να εξοικονομήσει χρήματα.

4. Δυναμικό ξεκίνημα: Πολλά γνωστά franchises έχουν εθνική αναγνώριση επωνυμίας. Η αγορά ενός franchise μπορεί να είναι σαν να αγοράζετε μια επιχείρηση με ενσωματωμένους πελάτες. Για παράδειγμα η αγορά ενός franchise της «ΑΒ Βασιλόπουλος» θα βοηθήσει στην εύκολη προσέλκυση πελατών.

5. Κέρδη: Μια επιχείρηση δικαιόχρησης μπορεί να είναι εξαιρετικά κερδοφόρα. Η πιθανότητα επιτυχίας μιας μικρής επιχείρησης είναι υψηλή, καθώς έχει την υποστήριξη και την βοήθεια μιας καλά εδραιωμένης μεγάλης επιχείρησης.

6. Βοήθεια μάρκετινγκ: Όταν μια επιχείρηση συνδέεται με έναν δικαιοπάροχο, οι κεντρικές αποφάσεις για την εμπορική και πιστωτική πολιτική, καθώς και τα προγράμματα προβολής και προώθησης των προϊόντων/υπηρεσιών που προσφέρονται για υποστήριξη, γίνονται κτήμα της για άμεση εκμετάλλευση και βοήθεια στην αύξηση των πωλήσεων.

7. Εκπαίδευση προσωπικού: Ο δικαιοπάροχος παρέχει όλη την απαραίτητη εκπαίδευση στο προσωπικό του  δικαιοδόχου καθώς και πρόσθετους πόρους και βοήθειες στη λήψης αποφάσεων.

 

Τα μειονεκτήματα του Franchising:

 

1. Έλεγχος: Ορισμένοι δικαιοπάροχοι ασκούν μεγάλο βαθμό ελέγχου. Καμία απόφαση δεν μπορεί να ληφθεί από τους δικαιοδόχους χωρίς διαβούλευση με τον δικαιοπάροχο.

2.Τρέχουσες δαπάνες: Εκτός από το αρχικό τέλος δικαιόχρησης, τα δικαιώματα εκμετάλλευσης και το συμφωνημένο ποσοστό των επιχειρηματικών εσόδων του franchise, θα πρέπει να καταβάλλονται στον δικαιοπάροχο κάθε μήνα.

3. Έλλειψη υποστήριξης: Όλοι οι δικαιοπάροχοι δεν προσφέρουν τον ίδιο βαθμό βοήθειας για την έναρξη μιας επιχείρησης και τη λειτουργία της με επιτυχία. Η βοήθεια παρέχεται μόνο κατά την έναρξη της επιχείρησης.

4. Ακριβό: Η αγορά ενός γνωστού franchise είναι πολύ ακριβή. Οι νέοι επιχειρηματίες πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να οργανώσουν την απαραίτητη χρηματοδότηση.

5. Χρονοβόρο: Απαιτείται πολύς χρόνος κατά την επιλογή ενός franchise. Απαιτείται πλήρης και διεξοδική έρευνα για την επιλογή του κατάλληλου franchise και για να υπολογιστεί εάν θα λειτουργήσει αποδοτικά ή όχι για τον δικαιοδόχο.

6. Παρανοήσεις: Το franchise είναι μια πολύπλοκη διαδικασία και ενδέχεται να προκύψουν διενέξεις και παρεξηγήσεις μεταξύ του δικαιοδόχου και του δικαιοπάροχου.

 

Περισσότερες πληροφορίες και ενδιαφέρουσες αναλύσεις για το Franchising μπορείτε να βρείτε στα links:

https://euretirio.com/dikaioxrisi-franchising/

https://www.franchise.gr/

https://franchising.gr/images/downloads/Doing-Franchise-Business.pdf

https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/file/lib/default/data/1321959/theFile

 

Ακόμη, βρείτε στα links που ακολουθούν τις φίρμες που βραβεύτηκαν στα “Franchise Awards” του 2021 στην Ελλάδα

https://franchiseawards.gr/award/

και τα καλύτερα Franchise διεθνώς

https://www.entrepreneur.com/franchise500/2021

 

 

Το άρθρο επιμελήθηκε το Μέλος του ΚΕΜΕΛ, Γιώργος Χρυσικός – Δεκέμβριος 2021

Ενημερωθείτε για τα νέα του ΚΕΜΕΛ όπως Εκπαιδευτικά Σεμινάρια, Ευκαιρίες Χρηματοδότησης, Networking κ.α., κάνοντας εγγραφή στο Newsletter εδώ:
Όροι Χρήσης